خواص نعناع در بارداری و طب سنتی و تنگی نفس

در این مطلب از سایت جسارت به خواص نعناع در بارداری و طب سنتی و تنگی نفس می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیردجالب است بدانید که نعناع گیاهی خوشبو است با خواص دارویی و درمانی بسیار شگفت انگیز که در ادامه این مطلب به کاربردهای این گیاه در درمان بعضی بیماری ها می پردازیم. با ما همراه باشید و از خواص نعناع بیشتر آگاه شوید. بهتر است بدانید که نعنا گیاهی است از رده دولپه ای های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی های خوراکی است. گفتنی است که این گیاه تمام اسانس ها و خواص پونه را نیز دارد؛ ولی برگ هایش کرک کم تری نسبت به پونه دارند و بریدگی های کنار برگ های آن بیش تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم تر است. در واقع نعنا گیاهی است با ریشه هوایی و ساقه های مستقیم و چهارگوش ، و برگ های آن به طول 3 تا 5 سانتی متر ، متقابل ، نیزه ای یا دوکی است ، حاشیه ی آن دارای بریدگی های عمیقی است ، بریدگی های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ های نعنا کم است. نعنا سبز اغلب در همه جای دنیا کشت می شود. این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می روید.استفاده از نعناع طعم خوبی به قرمه سبزی می دهد و یکی از گیاهان مفید برای استفاده در غذاها می باشد که علاوه بر طعم دهندگی غذا را نیز خوش عطر می کند

نعناع ، خواص نعناع , نعنا

نعناع

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

انواع گیاهی نعناع ار بشناسید:

گونه های نعناع

نعنای آبی – یا نعنای مرداب

نعنای وحشی – یا نعنای ژاپنی

نعنای آسیایی

نعنای استرالیایی – نعنای رودخانه

نعنای کانادنسیس

نعنای سروینا – پونه هارت

نعنای برگاموت – نعنای لیمویی

نعنای کریسپاتا – نعنای برگ چین دار

نعنای کونینگامی

نعنای داهوریکا –

نعنای باریک – نعنای دیمنیکا

خواص دارویی و کاربرد برگ نعنا

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

همانطور که می دانید گیاه نعنا گیاهی است با طبع گرم و خشک که دارای خاصیت های فراوان دارویی می باشد و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و… امکان پذیر می باشد. بهتر است بدانید که  برگ های خشک و نرم شده نعنا را برای خوشبو کردن و خوش طعم کردن ماست و دوغ و سرخ شده آن را در روغن که به نام نعنا داغ موسوم است برای خوشبو کردن برخی آش ها به کار می رود.در واقع  برای سوء هاضمه میتوان از عرق نعنا یا دمکرده ی نعنا بعد از غذا استفاده کرد.همچنین یک نوشیدنی خوب، سرد و مفید برای تابستان نعنا است. 10 گرم نعنا را در یک لیتر آب جوشانده و میل کنید. هر روز استفاده نشود به علاوه  یک گرم نعنا مانند چای دم کرده میل شود ولی هر روز استفاده نشود.لازم به ذکر است که  یک شیرپاک کن مناسب برای پوست های چرب: 20 گرم نعنای تازه، 20 گرم جعفری تازه خرد شده رادر 200 گرم شیرمخلوط نموده 12 ساعت بگذارید بماند. سپس صاف نموده در یخچال نگهداری کنید. این شیرپاک کن علاوه براین که چربی پوست را از بین می برد، برای جوش و لک هم مناسب می باشد. جالب است بدانید که برای جلوگیری از شپش، موهای خود را با جوشانده نعنا خوب بشویید. بهتر است بدانید که  کسانی که کلسترول دارند بعد از غذا و عصرها از دمکرده ی چای نعنا به مدت دو هفته در ماه میل کنند.در واقع  دمکرده نعنا غلظت خون را طبیعی می کند.گفتنی است که جهت درمان درد گوش آب نعنا را با عسل مخلوط کرده، پنبه ای را به آن آغشته کرده، در آن بگذارید.اصولا برای درد قلب و خفقان، نعنا را با  گیاه پرسیاوشان جوشانده، صبح و عصر میل شود.بهتر است هنگام تهیه ترشی برای این که آن ترشی برای اعصاب زیان آور نباشد، داخل آن نعنا بریزید.قابل توجه است که برای تقویت اعصاب، نان و پنیر و نعنا بسیار موثر است.گفتنی است  اگر شیر در پستان جمع شده، نعنا را کوبیده با آرد جو مخلوط کنید، به صورت ضماد روی آن بگذارید.در واقع  برای بواسیر نعنا را کوبیده و بصورت ضماد بگذارید.جالب است که برای ورم بیضه و درد آن مانند شماره 14 عمل نمایی.در واقع جویدن برگ نعنا، در رفع سکسکه موثّر می باشد.قابل ذکر است که  نعنا برای تسکین درد گوش موثّر است ؛ در اینصورت باید نعنا را با کمی عسل مخلوط نموده و اطراف گوش و لاله گوش و لاله گوش مالید تا مشکلتان کاملا حل شود

نعناع ، خواص نعناع , نعنا

خواص نعناع برای زن باردار

تاثیر فوق العاده نعناع بر روی معده

دوست معده شما نعناع است.گفتنی است که منتول موجود در نعنا باعث می شود این گیاه خاصیت ضددردی نیز داشته باشد که به این منظور می توان اسانس نعنا را در محل درد مالید که باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.در واقع این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی در کمک به درمان انواع مشکلات گوارشی است و شاید بیشترین استفاده از نعنا برای کمک به درمان اختلالات گوارشی باشد.به بیمارانی که از نفخ شاکی هستند توصیه می شود نعنا را به صورت های مختلف از جمله تازه و دمکرده استفاده نمایید. همچنین مصرف روزانه حدود 10 سی سی عرق نعنا که با آب گرم رقیق شده باشد نیز در کاهش نفخ بسیار مفید است. بهتر است بدانید که مصرف روزانه دمکرده نعنا بعد از غذا برای درمان انواع مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بسیار اثربخش است. جویدن نعنا پس از غذا نیز ضمن کمک به از بین بردن بوی بد دهان و از بین بردن التهاب لثه به بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و در هضم بهتر غذا نیز موثر است.به یاد داشته باشید که جویدن برگ نعنا در از بین بردن سکسکه نیز مفید است. دمکرده نعنا در کاهش انواع دردهای شکمی از جمله دردهای گوارشی، دل پیچه و دردهای قاعدگی نیز می تواند کمک کننده باشد. ماساژ شکم با اسانس نعنا نیز دارای خاصیت کاهنده درد، بویژه در دردهای کولیکی نوزادان است. به این منظور باید اسانس نعنا را در جهت عقربه های ساعت و دور ناف ماساژ داد، این کار تا حد زیادی دردهای کولیکی نوزاد را بهبود می دهد. همچنین استفاده موضعی نعنا در افزایش طراوات پوست و از بین بردن آکنه ها نیز مفید است.به این منظور حدود 10 گرم نعنای تازه، 10 گرم جعفری تازه خرد شده و یک قاشق عسل را در 100 سی سی شیر تازه گرم مخلوط کرده و پس از سرد شدن از آن به عنوان یک محلول برای شست وشوی پوست صورت استفاده کنید. نوشیدن دمکرده نعنا ضمن خاصیت آرامبخشی در کاهش چربی و کلسترول خون نیز مفید است.در واقع چای نعنا یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش حالت تهوع و استفراغ بویژه در دوران بارداری است.بهتر است که کسانی که از نفخ و یبوست رنج می برند، می توانند صبح ها دمکرده نعنا، عناب و نبات میل کنند جالب است که بدایند که می توانید اثربخش بودن آن را در کاهش مشکل خود تجربه نماید..در فصل بهار می توانید نعنا یا پونه را که دارای خواص مشابه نعناست در دامان طبیعت پیدا کنید و از مصرف آن لذت ببرید. کسانی که از حساسیت های فصلی یا سینوزیت رنج می برند نیز می توانند از بخور نعنای تازه استفاده کنند که این بخور در باز کردن مجاری تنفسی و کاهش علائم حساسیت مفید است.

(دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی)

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

دانستنی های عرق نعنا

گفتنی است که بسیاری از مراجع و کتاب های مربوط به طب گیاهی، تاریخچه تقطیر و تولید عرق های گیاهی را ایران و مردم این کشور می دانند.به نظر می رسد که شروع تقطیر و استخراج رایحه گیاهان با تولید گلاب از گل محمدی آغاز شده و کم کم به مرحله کنونی تولید صدها نوع عرق گیاهی رسیده است.یکی از معروف ترین و رایج ترین عرق های گیاهی موجود در بازار ایران، عرق نعنا است که سۆال های بسیاری در مورد آن مطرح است.

نحوه صحیح مصرف شربت نعناع

نعناع ، خواص نعناع , نعنا

نعناع در بارداری

آیا میزان مصرف مشخصی برای عرق نعناع وجود دارد؟

اصولانه، معمولاً میزان استانداردی برای مصرف این عرق های سنتی وجود ندارد و نمی توان حجم کاملا مشخصی برای مصرف آن ها برای افراد در گروه های سنی و جنسی مختلف در نظر گرفت. البته می توان پیشنهاد کرد که اگر احساس نفخ و دل درد داشتید، حدود یک استکان در هر وعده، عرق نعنا مصرف کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعنا زیاد باشد، می توان به مصرف نصف استکان از آن هم بسنده کرد.

آیا منع مصرفی هم برای استفاده از عرق نعنا در افراد خاصی وجود دارد؟

نه، فقط افرادی که به خود گیاه نعنا حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند،نه تنها عرق نعنا، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعنا تولید شده است، نباید مصرف نمایند.

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

بهترین ظرف و مکان برای نگهداری از عرق نعنا چیست؟

بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعنا در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی (مانند شیشه های سبز یا قهوه ای) نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آن ها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است. پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی (مانند ظرف های آلومینیومی) بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند. این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آن ها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری نماید.

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

بهترین زمان مصرف و نشانه فساد عرق های گیاهی چیست؟

معمولاً روی بسته بندی عرقیات سنتی تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد و گاهی فقط تاریخ تولید روی بسته بندی نوشته می شود.بهتر است عرق های گیاهی را حداکثر 6 تا 12 ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آن ها بهره مند شوید. فساد عرق گیاهی را هم می توان از ظاهر آن متوجه شد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. وجود هر گونه کدورت یا رسوب در عرق های گیاهی می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های میکروبی یا قارچ و کپک، درون آن ها باشد و باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کرد. درمان سردرد، دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی با نعنا فلفلی باید ذکر کرد که تا کنون حدود 34 گونه نعنا در جهان شناسایی شده که نزدیک به نیمی از این گونه ها در ایران رویش دارند.درواقع با وجودی که خوردن این گونه نعنا اثرات ضد درد خود را بر بدن اعمال می کند، ولی در سال های اخیر اسانس اینگونه نعنا استخراج و در صنعت داروسازی به صورت فرمولاسیون مایعی در می آید تا بتواند مورد استفاده ی مناسب تری قرار گیرد. محصول این گونه نعنا در ایران به نام”قطره ی منتول” موجود است که در کلیه داروخانه ها وجود دارد. قطره منتول یکی از موثرترین ضد دردهای موضعی برای سردرد، درد دست و پا و کمر، و گرفتگی بینی حاصل از سرماخوردگی یا خستگی ناشی از کار و یا درد حاصل از رانندگی و غیره است که می تواند به چند طریق مورد استفاده قرار گیرد.البته این قطره موضعی بوده و به صورت تنفسی یا مالش بر روی اعضای بدن و یا به صورت ماساژ مورد استفاده قرار می گیرد.یکی دیگر از موارد مصرف قطره ی منتول در محیط های سربسته برای ضدعفونی کردن فضا و کاهش میکروب های سرماخوردگی، رفع خستگی و ایجاد خواب راحت می باشد.

خواص نعناع برای زن باردار و سرماخوردگی

نعناع ، خواص نعناع , نعنا

نعناع در طب سنتی

فواید نعناع قمی را بشناسید.

درمان نفخ، دل درد و اسپاسم با نعنا قمی در واقع محصولی که در ایران از این نوع نعنا به دست می آید، به نام “قطره کارمینت”(Carmint) است که می توان آن را با توجه کردن به خوراکی بودن نعنا، در تمام سنین (از نوزادان تا افراد مسن) بدون هیچ محدودیتی مصرف کرد محصولات حاصله از این گونه نعنا ضمن اثرات سریع از عارضه ی جانبی برخوردار نمی باشند و با داروها و غذاها تداخل نمی نمایند.نکته ی با اهمیت این است که  درباره ی تاثیر محصولات نعنا برای درمان نفخ و دل درد این است که ترکیبات موجود در اسانس (رایحه)این گیاه در عرض چند دقیقه (حدود 10 تا 15 دقیقه) جذب می شوند و مشکلات حاصله را مهار می کنند،و همچنین در صورتی که هم زمان با مصرف غذا خورده شوند از ایجاد نفخ و دل درد جلوگیری می کنند، بنابراین دارای خاصیت درمانی بوده و مانع نفخ و دل درد می گردند خوردن نعناع عوامل ضد پیری را در بدن به تاخیر می اندازد.

به جای خاراندن زخم ناشی از گزیدگی حشرات، چند قطره روغن نعناع روی آن بچکانید. این روغن تاثیر خنک کننده دارد و با گردش خون به روند بهبود سرعت می بخشد. خمیردندان حاوی روغن نعناع نیز موثر است.

قابل ذکر است که برای معطر کردن چای سبز می توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج, نارنج، نعنا، هل، لیمو خشک یا تازه، چند پر زعفران (بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت ترکیبی یا به تنهایی اضافه نمود.

چای نعناع را خانم‌ها بنوشند

تحقیقات جدید پژوهشگران بیانگر این مسئله است  که دم‌کرده این گیاه می‌تواند تاثیر فراوانی در کاهش رشد موهای زاید زنان داشته باشد و این در حالی است که این چای می‌‌تواند میل جنسی را در مردان کاهش دهد.

کاکائو : در واقع برای طعم دادن به شکلات نیز از اسانس های پرتقال، توت‌فرنگی، نعناع، نارگیل، یا انواع مغزها استفاده می‌گردد.

به جای اینکه برای کسب انرژی به مصرف بیش از اندازه ی قهوه رو بیاورید بهتر است صبح ها به چای چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعناع اضافه کنید

در مطلب ورم معده می خوانیم : خوراکی های دارای اثر ضد نفخ شامل: رازیانه، شوید، بابونه، ریحان، سیر ،نعناع و مریم گلی می باشد.

در واقع  برای سوء هاضمه میتوان از عرق نعنا یا دمکرده ی نعنا بعد از غذا استفاده کرد.

«کسانی که دچار ترش کردن معده هستند، باید از خوردن غذای پرچرب پرهیز کنند. چربی‌ها دیرتر از مواد کربوهیدرات‌دار و قندی از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل، احتمال بازگشت محتویات معده به مری را بیشتر می‌کنند. غذاهایی هم هستند که انتهای تحتانی مری را شل می‌کنند و باید از مصرف‌شان خودداری کرد؛ مثل شکلات، نوشابه‌های کافئین‌دار، چای، قهوه، پیاز، سیر و نعناع.»

نعناع! چیزی که همه فکر می‌کنند برای ریفلاکس معده خوب است ولی دکتر حسینی معتقد است نعناع به دلیل خاصیت شل‌کنندگی انتهای مری می‌تواند این عارضه را تشدید کندبه مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

برای تسکین دندان درد؛ گذاشتن پنبه‌ای با کمی روغن میخک در پشت دندان، قرار دادن پنبه‌ای روی دندان که آغشته به مخلوطی از سس زنجبیل و فلفل باشد. محلول آب نمک(در هنگام عفونت)، مصرف دم‌کرده‌ی نعناع، استفاده از آب اکسیژنه(در هنگام دندان درد به همراه بدمزگی دهان و تب، با تجویز پزشک)، استفاده از یخ(به عقیده‌ی گذشتگان وقتی یخی بین انگشت سبابه و شست قرار گیرد، اعصاب انگشت پیغام سرما را به مغز و سپس برای آرام شدن درد به دندان می‌رسد.)، چکاندن چند قطره از عصاره‌ی وانیل بر روی محل درد، جویدن سیر، استفاده از صمغ‌مر(بصورتیکه یک قاشق چای خوری از پودر مر در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه جوشانده و سپس خنک شود و برای هر بار استفاده، یک قاشق چای خوری از این دارو در یک فنجان آب ریخته و 5 تا 6 بار در روز غرغره شود.)، شستن دندان با محلول 30 قطره اسانس نعنا با یک چهارم لیوان آب بصورت سه بار در روز، استفاده از لیمو ترش، گذاشتن پیاز خورد شده روی دندان و مصرف کنجد.

برای درمان زخم معده پرهیز از مصرف برخی خوراکی‌ها لازم است مانند(مثل غذاهای پرچربک، کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه، هندوانه، گیلاس، گوجه سبز، هلو، زیتون، ماهی دودی و نمک، کاهش مصرف چای و قهوه و نوشابه‌های گازدار، دور کردن استرس و ناراحتی از خود، پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف عسل، بادام، موز، شیرین بیان، نعناع و بابونه.

درمان جرم دندان ؛ جویدن برگ‌های مریم گلی، ترکیب روغن خردل و پودر زرد چوبه و نمک، ماساژ دندان با ترکیب پودر گیاه زنبق و نعناع، مصرف میوه‌ها و سبزیجات(مثل هویج، توت فرنگی، کرفس و سیب)، مسواک زدن(حداقل دو بار در روز) و استفاده از خمیردندان ضد جرم.

درمان ورم لثه؛ شستن دهان با محلول آب گرم و نمک یا آبلیمو، ماساژ لثه‌ی متورم شده با دست و یا پنبه(پنج دقیقه در روز)، ماساژ لثه با ترکیب نمک یا جوش شیرین به همراه کمی زردچوبه، کشیدن پوست لیمو به لثه، قرار دادن پنبه‌ی آغشته به چند قطره از روغن میخک، مصرف سبزیجات و میوه‌ها، روغن نعنا، بابونه، مصرف چای سبز، مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان.

نعناع